cases werkwijze over ons blog contact

Hoe je het testen met eind­gebruikers zelf kunt uitvoerenEen aantal mogelijk­heden die je zelf relatief eenvoudig kunt uitvoeren

Tijdens het (door)­ontwikkelen van je website of mobiele app is het goed om je bewust te zijn én blijven van de behoeftes van de eind­gebruikers.

Er zijn verschillende manieren om erachter te komen hoe gebruikers jouw website of mobiele app ervaren. De mogelijkheden variëren van het eenvoudig over iemand’s schouder meekijken tot het inschakelen van een professioneel testbureau.

Kwantitatieve onderzoeks­methoden

Om te bepalen welke aanpak voor jouw product het meest geschikt is, moet je eerst bedenken wat je over het gebruik van jouw website of app te weten wilt komen. Ben je op zoek naar een algemeen beeld van hoe de site gebruikt wordt? Dus bijvoorbeeld waar je bezoekers vandaan komen? Via welke zoektermen? Welke pagina’s het meeste worden bekeken, op welke tijdstippen? En op welke apparaten men kijkt? Dan wil je een kwantitatief onderzoek doen, waarbij je de data van de gehele gebruikers­groep als geheel bekijkt en daar conclusies uittrekt.

Tools

Voorbeelden van kwantitatieve tools die je zelf kan inzetten zijn:

Google Analytics

Duik in de statistieken van je website en vind antwoord op vragen als:

      Welke apparaten gebruiken je bezoekers?
      Welke pagina’s bekijken ze het meest/langst/eerst/laatst?
      Waar komen ze (online) vandaan? En op welke pagina’s haken de bezoekers juist af?

Deze cijfers kun je vervolgens verder uitsplitsen per pagina, dag van de week, browsertype, et cetera.

Heatmaps, clickmaps, scrollmaps

Deze tools tonen het muisgedrag van je bezoekers. Dit geeft een goed beeld van welke content wel/niet gezien wordt en waarop de bezoekers klikken. Hotjar is een goede (gratis) tool om hiervoor te gebruiken.

Preference test

Met een ‘preference test’ kan je een aantal afbeeldingen naast elkaar laten zien, bijvoorbeeld varianten van een nieuw ontwerp. Mensen wordt gevraagd om hun voorkeur aan te geven. Je kan daarna eventueel vervolgvragen stellen, bijvoorbeeld waarom ze voor een bepaalde variant gekozen hebben. Dan vergaar je gelijk ook kwalitatieve informatie. Dit kan bijvoorbeeld via Usability Hub.

Kwalitatieve onderzoeks­methoden: ervaringen van individuele gebruikers

Heb je al een redelijke indruk en wil je onderzoek doen naar specifieke knelpunten van je website of mobiele app? En ben je benieuwd naar de motivatie van gebruikers? Dan gebruik je een kwalitatieve onderzoeks­methode. Hierbij kijk je naar de ervaringen van individuele gebruikers.

Het voordeel hiervan is dat je een specifieker inzicht krijgt in de behoeftes van de eindgebruikers. Ze komen met een bepaalde verwachting naar jouw website of app en hebben vervolgens een ervaring die deze verwachting wel, niet of deels waarmaakt. Hoe beter de behoeftes van de gebruiker worden vervuld, hoe positiever de gebruiks­ervaring is, en hoe positiever men doorgaans ook over je site of merk in het algemeen is. Het is dus erg interessant om hier meer over te weten te komen.

Tools

Voorbeelden van kwalitatieve tools die je zelf kan inzetten zijn:

Online enquête/vragenformulier

Ben je benieuwd naar bepaalde eigenschappen, meningen of ideeën van je doelgroep? Stel dan je eigen vragenlijst of enquête op en verspreid deze online. Via Typeform kun je mooie vragen­formulieren in elkaar klikken.

Gerichte vragen

Je kunt op basis van bepaalde regels de bezoekers van je website op specifieke momenten één of meerdere vragen stellen. Bijvoorbeeld als iemand een bepaalde tijd op je website is, of als iemand de site gaat verlaten (zijn/haar muis uit het scherm beweegt). Je kunt dan vragen stellen zoals ‘heb je gevonden wat je zocht?’ of ‘hoe waardeer je de site’? Binnen Hotjar zijn hier verschillende opties voor (poll, survey).

5-seconden test

Een 5-seconden test is een manier om de eerste indruk te peilen. Je laat mensen bijvoorbeeld vijf seconden lang een afbeelding van je home­pagina zien en laat ze daarna een aantal vragen beantwoorden. Wat is je eerste indruk? Wat denk je dat je op deze site kan doen? Et cetera. Dit geeft je een goed beeld van de eerste indruk die mensen hebben van de site en van het achter­liggende bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld via Usability Hub.

De keerzijde van bovenstaande methodes is wel dat de uitkomsten per individu erg kunnen verschillen. Het is onmogelijk om een voor iedereen perfecte website te verwezenlijken.

Gebruiksvriendelijkheid van je product

Naast gebruikersbehoeftes kun je met kwalitatieve methodes ook knelpunten in de gebruiks­vriendelijkheid van jouw product opsporen. De volgende twee methodes kunnen je hierbij helpen.

Screen recordings

In tools als Hotjar of Mouseflow kun je ‘screen recordings’ bekijken: integrale filmpjes van bezoekers die tonen hoe ze door je site heen klikken. Je ziet waar gebruikers heen en weer klikken of scrollen, op welke plekken ze lang blijven hangen of waar ze juist snel doorheen klikken. Hierdoor krijg je een goed gevoel bij hoe je doelgroep navigeert en waar eventuele knel­punten zitten.

Usabilitytest

De beste kwalitatieve test is een ‘live’ usabilitytest met mensen uit de doelgroep. Door deze mensen in het echt te spreken kan je beter inspelen op hun specifieke behoeftes en motivaties, zodat je net wat beter je vinger kan leggen op waar het voor die mensen nu écht om draait.

De simpelste manier om dit uit te voeren is door zelf een aantal mensen uit de doelgroep uit te nodigen, deze achter de betreffende site of app te zetten en te observeren. Als de respondenten daarnaast zoveel mogelijk hardop denken (ook al voelt dat voor veel mensen onnatuurlijk), kom je veel te weten of hun behoeftes, motivaties en verwachtingen tijdens het gebruik van de site/app.

Ga aan de slag

Kortom, de eindgebruikers van je website of mobiele app kunnen je waardevolle inzichten geven. Inzichten die je kunt gebruiken om de gebruiks­vriendelijkheid van je digitale product te vergroten.

Dit artikel is geschreven in samen­werking met Inspire.