Op basis van gebruikersonderzoek hebben we één persoonlijke intranet-ingang voor alle 11.000 medewerkers van UMC Utrecht ontworpen. Van koffiejuffrouw tot specialist; iedereen vindt de relevante en actuele informatie die aansluit bij zijn of haar behoefte.
Opdracht
Alle 11.000 medewerkers van het UMC Utrecht maken gebruik van één centraal intranet. Dezelfde ingang voor iedereen, van koffiejuffrouw tot specialist. Veel gehoorde feedback was dat werknemers op het intranet niet vinden wat ze zoeken, en dat wat ze zien voor hun niet relevant is.
Jager & Prooi is door UMC Utrecht gevraagd om de ingang van het intranet opnieuw te ontwerpen zodat deze voor werknemers relevanter, overzichtelijker en gebruiksvriendelijker wordt.
Aanpak
Naast het inventariseren van de wensen vanuit de organisatie, hebben we verschillende gebruikers geïnterviewd. Met een laptop in de kantine, met daarop het intranet open, hebben we willekeurige werknemers gesproken. Gebruik je het intranet wel eens? Waarom wel/niet? Wat vind je het meest interessant? Etc.
Uit deze interviews bleek dat men het meest geïnteresseerd is in nieuws en zaken die met hun eigen afdeling of functie te maken hebben. De mogelijkheid om te personaliseren is bij de meeste mensen niet bekend, of ze weten niet hoe het moet.
Op basis van deze input hebben we de ingang naar het intranet opnieuw ontworpen. De onboarding waarin nieuwe werknemers kennismaken met het intranet, de manier waarop je jouw omgeving kan personaliseren en de indeling van de homepage zelf, hebben we onder handen genomen.
Resultaat
Met de overgang naar de nieuwe versie van het intranet worden nieuwe en bestaande gebruikers meegenomen in de mogelijkheden om het intranet naar eigen wens in te richten. De content wordt overzichtelijker, luchtiger en beter scanbaar gepresenteerd. De voor de gebruiker beschikbare functionaliteit is duidelijker en intuïtiever neergezet.
Het resultaat is een relevanter, gebruiksvriendelijker en overzichtelijker startpunt voor alle medewerkers van UMC Utrecht!