cases werkwijze over ons blog contact

Een nieuw product ontwikkelenConcepttest

Omdat de gebruiker centraal staat in ons ontwerpproces, betrekken we deze al vanaf eerste concept bij het project. We zetten het concept altijd op in een klikbaar prototype.

Dit kan een eerste interactie- of navigatieconcept zijn bestaande uit klikbare wireframes. Dit geeft een goed beeld van de nieuwe structuur, maar illustreert minder hoe het uiteindelijke resultaat er visueel uit komt te zien. Vaker werken we parallel aan de interactie aan het opzetten van de visuele stijl, en verwerken dit gelijk in het prototype. Zo krijg je een realistischer prototype die we voorleggen aan stakeholders en mensen uit de doel­groep, en kunnen gebruiken om een usabilitytest mee uitvoeren.

Lees meer over prototypes en usabilitytesten.

Soms wil je een eerste visueel ontwerp alvast een keer voorleggen bij de doelgroep, voordat we het in een prototype verwerken. Om te peilen of je op de juiste weg zit qua stijl en communicatie. Twee testen die we hiervoor in kunnen zetten zijn de 5-seconden test en de preference test.

5-seconden test

Een 5-seconden test is een manier om de eerste indruk van iemand te peilen. Je laat respondenten vijf seconden lang een afbeelding van bijvoorbeeld je homepagina zien en laat ze daarna een aantal vragen beantwoorden. Wat is je eerste indruk? Wat denk je dat je op deze site kan doen? Et cetera. Dit geeft je een goed beeld van de eerste indruk die mensen hebben van de site en van het achterliggende bedrijf. Dit kan je toepassen op een nieuw ontwerp, maar ook op een bestaande site.

Preference test

Met een preference test kan je een aantal afbeeldingen naast elkaar laten zien, bijvoorbeeld varianten van een nieuw ontwerp. Mensen wordt gevraagd om hun voorkeur aan te geven. Je kan daarna eventueel vervolgvragen stellen, bijvoorbeeld waarom ze voor een bepaalde variant gekozen hebben. Zo vergaar je gelijk ook kwalitatieve informatie.

Gebruikt in o.a. de volgende projecten: